در گفتگو با استاد دانشگاه قم مطرح شد؛
وقت اصلاح دانشگاه | "حذف کنکور" راه حل مشکلات نظام آموزشی
عضو هیأت علمی دانشگاه قم گفت: معتقدم باید در محتوای نظام آموزشی کشور، یک بازنگری کلی صورت گیرد و در واقع محتوای آموزشی باید کاربردی شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، هماره این سوال پیش میآید که براستی چرا با این همه فرهنگ و پشتوانههای عظیم تاریخی آن، و با این همه پتانسیل فراوان از انرژی نسل جوان کشور، هنوز نمیتوانیم در دنیا به راحتی حرفی از جهت علمی داشته باشیم و در تقسیم بندیها شاید از لحاظ کمیت مقالات جایگاه خوبی را داشته باشیم، اما از لحاظ کیفیت و تولید علم و به عبارتی نوآوری علمی هنوز در ابتدای راه هستیم.
سوالاتی از این دست و برچسبهایی که همچنان دنیا به جامعه علمی ما وارد میکند جدا یک سوال اساسی را پیش روی متولیان قرار میدهد و آن این که عیب از کجاست؟ چرا با وجود تعداد زیاد دانشگاه و این همه به ظاهر دغدغه برای آن هنوز در راه تولید علم اندر خم یک کوچه ایم؟
به راستی چرا با وجود فرهنگ عظیم ملی و اسلامی ما نباید در دنیا سرآمد باشیم؟ آیا امکاناتی هست که باید وجود داشته باشد و نیست؟ آیا افرادی دراین راه مانع هستند؟ آیا فرهنگ و فکر ما مشکل ذاتی دارد؟
این مباحث بهانه گفت وگوی خبرنگار رسا با دکتر سهراب عبدی، عضو هیأت علمی دانشگاه قم شد.
دکتر عبدی با اشاره به عنوان و کلمه آموزش و پرورش، مدعی شد: با توجه به این که معتقدیم باید آموزشی را پیاده کنیم که توام با پرورش باشد؛ اما متاسفانه میبینیم که پرورشی وجود ندارد و عملا نظام آموزشی صرف، ترویج میشود.
وی با انتقاد شدید از نحوه جلوه دادن کنکور در اذهان مردم و دانش آموزان توسط برخی اشخاص و ارگانهای ذی نفع، ادامه داد: آموزش و پرورش همه را آماده میکند که از سدی به نام کنکور عبور کنند، این همه تبلیغات کنکور، مباحث و تبلیغات کمک آموزشی و موسسات مرتبط و هزینههایی که در این باره انجام میشود، واقعا شک برانگیز است که چه افرادی منافعی را در پشت این قضیه به صورت تامین شده، دارند که حاضرند از تمام امکانات کشور از جمله رسانهها برای اهداف خود استفاده کنند.
وی با اظهار تاسف از عدم آگاهی در این زمینه اظهار داشت: کار به جایی رسیده که فرزندان ما سیبلی شده اند در جهت منافع مالی بسیاری از افراد سودجو.
عبدی با تسری مسائل و مشکلات نظام آموزشی از مدارس به دانشگاهها و مقاطع تحصیلات تکمیلی، افزود: همینطور داریم دانشجو میگیریم حتی در مقاطع تحصیلات تکمیلی و بدون این که کیفیت نظام آموزشی را اصلاح و شرایط ایجاد کنیم، متاسفانه بی حد وحصر دانشجو میگیریم؛ قاعدتا وقتی کمیت بالا میرود، کیفیت پایین میآید.
وی تصریح کرد: یک سوال همیشه در این جا، خود را نشان میدهد و آن این که این تعداد دانشجو بعد از فارغ التحصیل شدن، آیا به معنای واقعی توانمندی دارند؟ ما به هر حال توقعات را بالا میبریم آیا توانسته ایم همزمان با این توقعات واین تعداد دانشجو، اشتغال ایجاد کنیم؟
وی با نقد فعالیت یک عدهای که مبلغ کنکورند و هماره بر طبل آن میکوبند، گفت: افرادی هستند که میدانند راههای میانبر قبولی در کنکور چیست و نکات کلیدی هر رشتهای که داوطلب با رعایت آنها میتواند سریع به جرگه قبول شدگان بپیوندد، را اطلاع دارند و آن موقع این موارد را به هر شکل به دانش آموز منتقل کرده و او را وارد دانشگاه میکنند، مشکل آن جاست که با طیف وسیعی از دانشجویان بی انگیزه مواجه میشویم که یکی از دلائل مهم این عدم انگیزه، نبود اشتغالزایی مکفی و عدم برنامه ریزی صحیح نظام آموزشی کشور به جهت استفاده از پتانسیل نسل تحصیل کرده به خصوص در سطح تحصیلات تکمیلی ارشد و دکتراست.
عبدی با تاکید بر توجه به کسانی که بنا به اقتضائات زود وارد عرصه زندگی و جامعه میشوند، تصریح کرد: مگر همه باید وارد دانشگاه شوند؟ شاید بسیاری تمایل داشته باشند با دیپلم وارد مشاغل آزاد و جامعه شوند آیا بر این مبنا کسی که با دیپلم میخواهد وارد جامعه شود، ما چقدر مهارتهای زندگی را به او یاد داده ایم؟ همیشه و هماره تاکید بر یک سری مباحث نظری و تئوریکی داشته ایم و هیچ زمانی به مباحثی توجه نکرده ایم که در زندگی عملی نقش و جایگاهی دارند.
وی با بیان راهکار اساسی و ترسیم چشم اندازی روشن به متولیان آموزش و پرورش کشور، پیشنهاد داد که در نظام آموزشی کشور باید یک بازنگری کلی صورت گیرد و در واقع محتوای آموزشی باید کاربردی شود.
این استاد دانشگاه با تقسیم بندی نظراتی که به عنوان پشتوانه نظام آموزشی در دنیا شناخت میشوند دو نوع تفکر را در این باره مورد واکاوی قرار داد و در این خصوص یادآور شد: عدهای همچون هاچینز در دنیا معتقدند نظام آموزشی باید صرف آموزش محور باشد در حالی که ما با این تفکر مخالفیم؛ زیرا نظام ایدئولوژیکی ما خط بطلان بر این متد و شیوه میکشد و بستری که فرهنگ و باورها و ارزشهای ما آن را فراهم آورده، باید افرادی را بپروراند که آگاهی علمی را به موازات باورها و ارزشها در خود تقویت کرده اند.
وی ادامه داد: نیاییم آموزش و پرورش را در کنکوری خلاصه کنیم آن هم کنکوری که صرفا افرادی میتوانند از آن عبور کنند که دارای امکاناتی هستند و بعد از گذر این سد هم مشکلات گفته شده، خود را نشان دهد.
عضو هیأت علمی دانشگاه قم در پایان خاطرنشان کرد: میتوان جامعهای موفق با کمترین آسیب داشت به شرطی که یک نظام آموزشی اصلاح شده داشته باشیم.
گفتنی است، آقای دکتر سهرات عبدی فارغ التحصیل رشته مشاوره شغلی از دانشگاه اصفهان هم اکنون عضو هیات علمی دانشگاه قم و مولف کتاب «راهنمایی و مشاوره تحصیلی» و صاحب بیش از ۴۰ مقاله بوده و دارای افتخارات علمی ذیل است:
ـ دانشجوی نمونه کشوری: وزارت علوم تحقیقات و فناوری؛ ۱۳۹۰.
ـ «دانشجوی فعال» دانشگاه علوم بهزیستی وتوانبخشی تهران؛ معاونت پژوهشی دانشگاه؛ ۱۳۸۶
ـ «پژوهشگر برتر» دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان، سال تحصیلی ۱۳۸۹ ـ ۹۰.
ـ «سخنران برتر» در ارائه مقاله «مقایسه بهداشت روانی دانش آموزان دختر دارای والد و فاقد والد» همایش منطقهای روان شناختی کودک و نوجوان؛ خرداد ۱۳۹۰؛ دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه. /۹۲۴/ت۳۰۱/س
سوالاتی از این دست و برچسبهایی که همچنان دنیا به جامعه علمی ما وارد میکند جدا یک سوال اساسی را پیش روی متولیان قرار میدهد و آن این که عیب از کجاست؟ چرا با وجود تعداد زیاد دانشگاه و این همه به ظاهر دغدغه برای آن هنوز در راه تولید علم اندر خم یک کوچه ایم؟
به راستی چرا با وجود فرهنگ عظیم ملی و اسلامی ما نباید در دنیا سرآمد باشیم؟ آیا امکاناتی هست که باید وجود داشته باشد و نیست؟ آیا افرادی دراین راه مانع هستند؟ آیا فرهنگ و فکر ما مشکل ذاتی دارد؟
این مباحث بهانه گفت وگوی خبرنگار رسا با دکتر سهراب عبدی، عضو هیأت علمی دانشگاه قم شد.
دکتر عبدی با اشاره به عنوان و کلمه آموزش و پرورش، مدعی شد: با توجه به این که معتقدیم باید آموزشی را پیاده کنیم که توام با پرورش باشد؛ اما متاسفانه میبینیم که پرورشی وجود ندارد و عملا نظام آموزشی صرف، ترویج میشود.
وی با انتقاد شدید از نحوه جلوه دادن کنکور در اذهان مردم و دانش آموزان توسط برخی اشخاص و ارگانهای ذی نفع، ادامه داد: آموزش و پرورش همه را آماده میکند که از سدی به نام کنکور عبور کنند، این همه تبلیغات کنکور، مباحث و تبلیغات کمک آموزشی و موسسات مرتبط و هزینههایی که در این باره انجام میشود، واقعا شک برانگیز است که چه افرادی منافعی را در پشت این قضیه به صورت تامین شده، دارند که حاضرند از تمام امکانات کشور از جمله رسانهها برای اهداف خود استفاده کنند.
وی با اظهار تاسف از عدم آگاهی در این زمینه اظهار داشت: کار به جایی رسیده که فرزندان ما سیبلی شده اند در جهت منافع مالی بسیاری از افراد سودجو.
عبدی با تسری مسائل و مشکلات نظام آموزشی از مدارس به دانشگاهها و مقاطع تحصیلات تکمیلی، افزود: همینطور داریم دانشجو میگیریم حتی در مقاطع تحصیلات تکمیلی و بدون این که کیفیت نظام آموزشی را اصلاح و شرایط ایجاد کنیم، متاسفانه بی حد وحصر دانشجو میگیریم؛ قاعدتا وقتی کمیت بالا میرود، کیفیت پایین میآید.
وی تصریح کرد: یک سوال همیشه در این جا، خود را نشان میدهد و آن این که این تعداد دانشجو بعد از فارغ التحصیل شدن، آیا به معنای واقعی توانمندی دارند؟ ما به هر حال توقعات را بالا میبریم آیا توانسته ایم همزمان با این توقعات واین تعداد دانشجو، اشتغال ایجاد کنیم؟
وی با نقد فعالیت یک عدهای که مبلغ کنکورند و هماره بر طبل آن میکوبند، گفت: افرادی هستند که میدانند راههای میانبر قبولی در کنکور چیست و نکات کلیدی هر رشتهای که داوطلب با رعایت آنها میتواند سریع به جرگه قبول شدگان بپیوندد، را اطلاع دارند و آن موقع این موارد را به هر شکل به دانش آموز منتقل کرده و او را وارد دانشگاه میکنند، مشکل آن جاست که با طیف وسیعی از دانشجویان بی انگیزه مواجه میشویم که یکی از دلائل مهم این عدم انگیزه، نبود اشتغالزایی مکفی و عدم برنامه ریزی صحیح نظام آموزشی کشور به جهت استفاده از پتانسیل نسل تحصیل کرده به خصوص در سطح تحصیلات تکمیلی ارشد و دکتراست.
عبدی با تاکید بر توجه به کسانی که بنا به اقتضائات زود وارد عرصه زندگی و جامعه میشوند، تصریح کرد: مگر همه باید وارد دانشگاه شوند؟ شاید بسیاری تمایل داشته باشند با دیپلم وارد مشاغل آزاد و جامعه شوند آیا بر این مبنا کسی که با دیپلم میخواهد وارد جامعه شود، ما چقدر مهارتهای زندگی را به او یاد داده ایم؟ همیشه و هماره تاکید بر یک سری مباحث نظری و تئوریکی داشته ایم و هیچ زمانی به مباحثی توجه نکرده ایم که در زندگی عملی نقش و جایگاهی دارند.
وی با بیان راهکار اساسی و ترسیم چشم اندازی روشن به متولیان آموزش و پرورش کشور، پیشنهاد داد که در نظام آموزشی کشور باید یک بازنگری کلی صورت گیرد و در واقع محتوای آموزشی باید کاربردی شود.
این استاد دانشگاه با تقسیم بندی نظراتی که به عنوان پشتوانه نظام آموزشی در دنیا شناخت میشوند دو نوع تفکر را در این باره مورد واکاوی قرار داد و در این خصوص یادآور شد: عدهای همچون هاچینز در دنیا معتقدند نظام آموزشی باید صرف آموزش محور باشد در حالی که ما با این تفکر مخالفیم؛ زیرا نظام ایدئولوژیکی ما خط بطلان بر این متد و شیوه میکشد و بستری که فرهنگ و باورها و ارزشهای ما آن را فراهم آورده، باید افرادی را بپروراند که آگاهی علمی را به موازات باورها و ارزشها در خود تقویت کرده اند.
وی ادامه داد: نیاییم آموزش و پرورش را در کنکوری خلاصه کنیم آن هم کنکوری که صرفا افرادی میتوانند از آن عبور کنند که دارای امکاناتی هستند و بعد از گذر این سد هم مشکلات گفته شده، خود را نشان دهد.
عضو هیأت علمی دانشگاه قم در پایان خاطرنشان کرد: میتوان جامعهای موفق با کمترین آسیب داشت به شرطی که یک نظام آموزشی اصلاح شده داشته باشیم.
گفتنی است، آقای دکتر سهرات عبدی فارغ التحصیل رشته مشاوره شغلی از دانشگاه اصفهان هم اکنون عضو هیات علمی دانشگاه قم و مولف کتاب «راهنمایی و مشاوره تحصیلی» و صاحب بیش از ۴۰ مقاله بوده و دارای افتخارات علمی ذیل است:
ـ دانشجوی نمونه کشوری: وزارت علوم تحقیقات و فناوری؛ ۱۳۹۰.
ـ «دانشجوی فعال» دانشگاه علوم بهزیستی وتوانبخشی تهران؛ معاونت پژوهشی دانشگاه؛ ۱۳۸۶
ـ «پژوهشگر برتر» دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان، سال تحصیلی ۱۳۸۹ ـ ۹۰.
ـ «سخنران برتر» در ارائه مقاله «مقایسه بهداشت روانی دانش آموزان دختر دارای والد و فاقد والد» همایش منطقهای روان شناختی کودک و نوجوان؛ خرداد ۱۳۹۰؛ دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه. /۹۲۴/ت۳۰۱/س
ارسال نظرات